De OnePlus 9 trappelt ter plaatse

Maar is het wachten waard

Yorick Dupon
5 min readApr 26, 2021

Wie zijn zinnen had gezet op de OnePlus 9 moest even geduld uitoefenen. De OnePlus 9 Pro was een week na aankondiging al te koop, op deze smartphone hebben we een maand moeten wachten. Voor deze OnePlus 9 review had ik het toestel sinds eind maart bijna altijd bij me en voor zowat iedereen is deze de betere aankoop van de twee.

Specificaties OnePlus 9

Scherm: 6,5 inch Dynamic AMOLED (1080 x 2400 pixels), met 120 Hz ververssnelheid
Software: Android 11 met OxygenOS 11
Processor: Qualcomm Snapdragon 888
RAM: 8 of 12 GB
Opslag: 128 of 256 GB
Camera (main): 48 MP breedhoeklens met f/1.8, 50 MP ultrabreedhoek met f/2.2 en 2 MP monochrome lens
Camera (selfie): 16 MP met f/2.4
Batterij: 4500 mAh met Charge 65T snelladen en 15 watt draadloos laden
Connectiviteit: LTE en/of 5G, Wi-Fi 6, NFC, Bluetooth 5.2
Andere: USB Type-C 3.1 Gen1
Adviesprijs: 699 euro

De OnePlus 9 werd gedurende een periode van drie weken getest. OnePlus bezorgde de recensent een reviewsample. Tandem Tech verdient een commissie aan de hand van de links naar webshops, maar dat heeft geen invloed op de inhoud van onze reviews.

Ik zou het je niet kwalijk nemen als je de OnePlus 9 en zijn voorganger de OnePlus 8T door elkaar zou halen. Het uiterlijk van de OnePlus 9 is namelijk erg gelijkaardig, zeker langs de voorkant van de smartphone. Achteraan krijg je wel wat nieuws te zien: de smartphone is voor het eerst in jaren glanzend afgewerkt en ook de cameramodule ziet er anders uit. Die eerste verandering zorgt voornamelijk voor meer zichtbare vingerafdrukken, waar weinigen fan van zijn. Bij de tweede verandering valt vooral op dat de camera’s groter zijn en er nog meer uitsteken. Vooral dat laatste is jammer, al zal niet iedereen dat even lastig vinden.

Over die camera’s gesproken: er zijn enkele verschillen tussen die van deze OnePlus 9 en de 200 euro duurdere OnePlus 9 Pro. Om te beginnen krijg je bij de OnePlus 9 geen optische beeldstabilisatie op de standaardcamera. Dat betekent dat de cameramodule niet fysiek stabiel wordt gehouden, maar dat de software corrigeert voor eventuele beweging. Ik heb daar in de praktijk al bij al weinig van gemerkt, zelfs op een boot kon ik een mooi stabiele video maken. Verder is die standaardcamera niet baanbrekend goed, maar zeker meer dan goed genoeg voor de prijs van 699 euro. De kleuren zitten goed, zoals beloofd, met dank aan de samenwerking met het Zweedse camerabedrijf Hasselblad.

Ik merk wel dat de OnePlus 9 te snel aan details verliest wanneer de zon zich verstopt, meer dan ik zou willen. Foto’s blijven dan meer dan bruikbaar, zolang je niet al te sterk inzoomt. Er is bovendien geen specifieke zoomcamera bij de OnePlus 9. Het is voor mij niet per se een gemis, maar misschien zweer jij er net bij. Dan zal je voor de duurdere OnePlus 9 Pro of Samsung Galaxy S21 moeten gaan. De breedhoekcamera is wel dezelfde als de OnePlus 9 Pro en die is werkelijk een genot om te gebruiken. Zeker nu de natuur weer in bloei staat, kan je er pareltjes van foto’s mee maken. Dat die bovendien minder vervormd zijn aan de zijkanten ten opzichte van andere breedhoekcamera’s, is erg mooi meegenomen. Meer foto’s die ik trok met de OnePlus 9 vind je hier.

Op papier krijg je intern weer het nieuwste en het beste qua specificaties. De nieuwe Qualcomm Snapdragon 888 processor, meer dan voldoende en de snelste soort opslaggeheugen, met daarbovenop een ruime hoeveelheid van de nieuwste type werkgeheugen. De OnePlus 9 hapert daardoor voor geen seconde, in volle glorie aan 120 frames per seconde. Nu, niet overal is dat het geval. OnePlus haalde tijdens de voorstelling van de nieuwe smartphones games als League of Legends: Wild Rift aan die zouden kunnen genieten van alle technologieën in de OnePlus 9 om je te helpen winnen. Het aantal games waarin je meer dan 60 frames per seconde mobiel kan gamen blijft voorlopig echter beperkt. De OnePlus 9 blijft wel koel tijdens lange sessies van intensief gamen.

Verwacht echter geen schokkend goede batterijduur van deze smartphone. Op de meeste dagen lukte het me om het einde van de dag te halen zonder de OnePlus 9 aan de lader te moeten leggen, maar zodra ik wat meer gebruikmaakte van draadloze oortjes of wat langer gamede, moest ik op zoek naar de snellader. Gelukkig duurt het niet lang om de smartphone een boost aan energie te geven, waarmee de avond gehaald kan worden.

De OnePlus 9 zal niemand van z’n sokken blazen. In 2021 kan je dat ook bijna niet meer verwachten van een smartphone. Er is weinig ruimte om grote sprongen vooruit te maken, maar dat maakt de OnePlus 9 niet minder goed. Wie er 699 euro voor over heeft, kan een degelijk toestel in huis halen met een puike camera en aardige software, die vliegensvlug werkt. Wil je meer dan dat alleen, dan kan je een Samsung Galaxy S21 of een OnePlus 9 Pro in huis halen. Of die smartphones dat extra geld waard zijn, dat zal uiteindelijk vooral neerkomen op persoonlijke smaak.

De OnePlus 9 is te koop voor 699 euro bij Coolblue.

--

--