Xiaomi Mi Band 5 review: Kom uit uw kot!

De ideale metgezel voor lockdownwandelingen en -fietstochten

Yorick Dupon
5 min readMar 22, 2021

Misschien nam ik de wereldberoemde woorden die Maggie De Block ongeveer een jaar geleden uitsprak iets te goed ter harte. Met dank aan de coronalockdown en verplicht thuiswerken, kom ik namelijk te weinig buiten. Dankzij de stappenteller in de Xiaomi Mi Band 5 kan ik nu ook exact zien hoe ondermaats ik beweeg.

Specificaties Xiaomi Mi Band 5

Scherm: 1,1 inch AMOLED (126 op 294 pixels), met maximale helderheid van 450 nits
Software: ondersteuning vanaf Android 5.0 of iOS 10.0
RAM: 512KB
Opslag: 16MB
Batterij: 125mAh, met oplaadtijd van ongeveer twee uur
Connectiviteit: Bluetooth 5.0 Low Energy
Waterdichtheid: tot 5 ATM
Adviesprijs: 39,99 euro

De redacteur kreeg de Xiaomi Mi Band 5 van de fabrikant en maakte gedurende vijf weken gebruik van het toestel voor deze review. Tandem Tech verdient een commissie aan de hand van de links naar webshops, maar dit heeft geen invloed op de inhoud van onze reviews

Foto: Xiaomi

De Xiaomi Mi Band 5 is een goedkope manier om stappen te tellen. Dat is handig voor de twee soorten mensen die zijn ontstaan door deze lange lockdown: de wandelaars en de bankhangers. Het compacte en subtiele design zorgt ervoor dat je het zowat probleemloos een hele dag (en nacht) kan dragen. Dit geldt natuurlijk enkel wanneer je voor het zwarte bandje opteert, want er bestaat een heel kleurenpalet. Volgens Xiaomi zijn die bandjes te koop via Amazon of Bol.

De eigenlijke stappenteller zit secuur vast in dat bandje. Dat was ooit anders: bij vorige modellen van de Mi Band durfde de pilvormige capsule er wel eens uit te springen. Centraal bij de Xiaomi Mi Band 5 is het kleine kleurenscherm, met onderaan een aanraakknop. Hiermee kan je terug gaan in de verschillende menu’s.

Alles aan de Mi Band 5 zelf reageert snel. Zelfs in zwembadwater, wat me toch verbaasde. Dankzij het kleurenscherm en het relatief hoge aantal pixels kan je je Mi Band 5 eigen maken. Zo kan je een zelf gekozen foto instellen als achtergrond. “De innovatie die we allemaal willen”, dixit hoofdredacteur Lucas. Dat doe je allemaal via Mi Fit, de app waarin je je wandel- en sportstatistieken bekijkt en je sportactiviteiten mee opstart.

De Xiaomi Mi Band 5 heeft namelijk geen eigen GPS-module, wat te verwachten is voor de prijs. Ga je dus joggen of fietsen en wil je alle gegevens ervan bijhouden, zoals afstand en snelheid, zal je nog steeds je smartphone moeten meenemen.

Na enkele updates aan de software van de Mi Band 5 ondervond ik geen problemen meer met het bijhouden van gegevens over zwembeurten. Het enige dat nu op te merken valt, is dat de zwemafstand niet altijd even accuraat wordt ingeschat. Jammer genoeg valt dat niet te corrigeren in de Mi Fit-app.

De Mi Band 5 houdt enkel je stappen automatisch bij. Dat is belangrijk om rekening mee te houden alvorens je dit apparaatje in huis zou halen. De Xiaomi Mi Band 5 kan in totaal 11 sportactiviteiten voor je bijhouden, gaande van yoga tot snelwandelen en het gebruik maken van een roeimachine. Ik kon enkel fietsen, wandelen en zwemmen voor je testen.

Naast sportieve activiteiten kan de Xiaomi Mi Band 5 ook je slaap in de gaten houden. Ik ben er echter niet honderd procent van overtuigd dat dit compleet accuraat is. Zo komt het aantal keren “wakker” worden niet altijd overeen met de realiteit. Het is wel een goede indicator.

Er wordt met de data verder weinig nuttigs gedaan. Een functie om je te melden dat je vroeger in bed moet kruipen bijvoorbeeld, zou handig zijn. Android-apps die je slaap tracken, zoals Sleep as Android, doen dat wel. Even interessant is het bijhouden van je hartslag. De Mi Band 5 doet het, maar ik had daar persoonlijk niet meteen iets aan. M’n hartslag was tijdens de testperiode namelijk nooit zo hoog dat ik er een melding voor kreeg.

Ook kan de Mi Band 5 je stress monitoren, is er een persoonlijke activiteitsindex en heeft het de mogelijkheid om de menstruatiecyclus te tracken. Die laatste functionaliteit komt neer op wat apps als Clue al lang doen. De Mi Band 5 kan je wel een melding geven op je pols wanneer Mi Fit voorspelt dat je menstruatie en ovulatie beginnen.

Deze waslijst aan functies wordt aangestuurd met een klein batterijtje. Die gaf me vooral onregelmatige prestaties. Vooral het verschil tussen koppelen aan een Android-smartphone en iPhone viel op. Bij de eerste kon de Mi Band 5 het tot twee weken lang volhouden, ten opzichte van nipt een week bij de tweede soort telefoons. Volgens Xiaomi zou dat “niet het geval mogen zijn als de set-up hetzelfde is bij het koppelen met iOS- en Android-toestellen”.

De hierboven vermelde batterijduur kreeg ik met de volgende instellingen: hartslag meten om het halfuur, geen enkele melding van mijn smartphone tonen op de Mi Band 5, scherm aanzetten wanneer ik met m’n pols beweeg, geen alarmen geactiveerd.

Nu, dat is eigenlijk erg goed. In mijn ervaring is de batterijduur lang genoeg om me er nooit zorgen over te moeten maken. Ik hield het wel met een half oog in de gaten, om niet zonder te zitten voor een zwembeurt bijvoorbeeld. Gelukkig is de laadkabel magnetisch en dus doodsimpel om aan de Mi Band te koppelen. Binnen het anderhalf uur is het toestelletje terug opgeladen.

Tot slot wil ik het nog even hebben over Mi Fit, de app waarmee je de instellingen van de Mi Band 5 (en andere fitnessgadgets van Xiaomi) aan kan passen. Mi Fit geeft je de mogelijkheid om vrij gedetailleerd je activiteiten te bekijken. Je kan de gegevens ook laten doorsluizen naar Google Fit op Android-smartphones en Apple Health op iPhones. Er zijn daar echter fouten, want zo worden fietstochten bij mij weergegeven als rennen in Google Fit.

In Mi Fit zelf is het bovendien niet mogelijk om activiteiten te verwijderen of manueel in te geven, wat ik persoonlijk een gemis vind. Verder is de app best goed, maar is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien, want er zijn een hele resem instellingen voor de Mi Band 5.

Voor nog geen veertig euro krijg je bij de Xiaomi Mi Band 5 een hoop handige features. Het is in feite een compacte, waterdichte smartwatch, die je sportieve activeiten kan bijhouden, maar ook meldingen kan tonen indien gewenst. Ik heb er persoonlijk het meeste aan gehad als stappenteller, wat me heeft geholpen om vaker en meer te gaan wandelen. Voor mij moet het niet meer zijn voor deze prijs.

De Xiaomi Mi Band 5 is te koop vanaf 37 euro bij Bol.com.

Update 11:30 25/05/2021 — Problemen met het tracken van zwemmen zijn opgelost.

--

--